1M 2021


Kedves Szülők!

Tekintettel az aktuális járványügyi helyzetre továbbra sem tarthatunk személyes jelenléttel járó rendezvényt az iskolában, így a szülő értekezlet is csak így, online formában valósítható meg. Készítettem egy összefoglalót az elmúlt félév eseményeiről és eredményeiről, mely az osztályban tanító kollégák együttes tapasztalataiból áll össze, és tartalmazza az előttünk álló félév terveit, feladatait is.

Az iskolakezdés átmeneti időszakát nehezítették a járvány megfékezésére tett szeptemberi intézkedések, de a gyermekek ezt az akadályt is jól vették. Szinte teljes osztálylétszámmal haladtunk az első félévben, nem sok gyermek volt, aki hosszabb távollétre kényszerült, de akik igen, azokkal pedagógusaink folyamatosan tartották a kapcsolatot, így a tanulásban nem maradtak egyedül, és tudtak haladni a tananyaggal is. Egy gyermek az osztályból magántanuló lett, neki is folyamatos volt a tananyag küldése, és a vele való kommunikáció is működött.

Az évfolyam első félévére vonatkozó követelményeket minden tantárgyból teljesíteni tudták a gyerekek, azaz a tanmenet által megadott ütemben folyt és folyik a munka.

Év elején voltak bemeneti mérések matematikából és magyarból, azt gondolom ez mutatott egy pillanatképet pedagógusnak és szülőnek egyaránt, mely megfelelő információt adott a tényleges induláshoz, a közös munka elkezdéséhez.

A magyar órák előkészítő időszakában, és jelenleg is a gyerekek érdeklődőek és nyitottak, jól halad a munka, de az otthoni gyakorlásnak is nagyon fontos szerepe van. (olvasás, írás). Előfordul, hogy a felszerelések hiányosak, illetve nem megfelelőek. Gondolok itt a faragatlan ceruzákra, amivel nehezebb megy az írás is. Tolltartó rendszeres ellenőrzése elengedhetetlen.

Matematikából az osztály tanulói év elején hamar megszokták az iskola rendjét. Az órán motiválhatók, lelkesek, fegyelmezettek, szorgalmasak. Valamennyi tanuló biztos számfogalommal rendelkezik, a matematikai műveleteket a tanulók többsége hibátlanul vagy kevés hibával oldja meg. Az otthoni gyakorlás ebben az esetben is nagyon fontos.

A testnevelés órák a jelenlegi helyzet miatt hetente 2 órában zajlanak a tornateremben. Ezekben a tanórákban tudnak átöltözni. Az év eleji kezdeti nehézségen után, már ügyesen öltöznek át. A felszerelések ritkán hiányosak, beleértve a hajgumi, póló, stb, de ezek minden esetben pótlásra kerülnek. Ügyesen dolgoznak.

Az angol órák ritmusát gyorsan felvették a gyerekek. Heti egy órás tantárgy jelenleg, de ennyi idő alatt is nagyon sokat fejlődtek. Volt, hogy a felszerelés hiányzott, erre kérem figyeljenek oda.

Kérném a szülőktől, hogy a rajz és ének órához szükséges felszerelések állapotát mérjék fel, és ha van hiányzó eszköz, akkor legyenek szívesek pótolni, ezáltal zavartalan folyhatnak az órák.

A tanuláshoz általában szükség van a koncentrált figyelem elsajátítására, az összpontosítani tudásra, ami természetes módon hullámzó a tanulóknál, de osztályunkban azt látom, hogy a gyermekek szülői támogatottsága magas, a szülők és pedagógusok közötti kommunikáció pedig kifejezetten hatékony, hiszen egy olyan esetről sem tudok, mikor nem a gyermek lett volna a fókuszban, és nem egy adott helyzet (probléma) megoldása lett volna a közös cél. Remélem, hogy ez a fajta kölcsönös kommunikáció és jó kapcsolat továbbra is megmarad a pedagógusok és szülők között.

Az iskolai szabályokat a gyerekek megszokták, betartják. A Házirendben megfogalmazott az iskolába lépésre vonatkozó szabályokat kisebb zökkenővel szintén megszokták, pedig biztosan nem volt könnyű a szülőktől már az udvaron elköszönni, maszkban sorban állni a hőmérséklet mérésre és a kézfertőtlenítésre. Az ebédelés rendjének és módjának elsajátítása sem volt kezdetben könnyű feladat, hiszen minden nagyon más az óvodai élethez képet, pláne, ha figyelembe vesszük, hogy az utolsó óvodai évük is nagyon rendhagyó volt.

A hiányzások igazolása az előírt módon és időben működik, a késések leredukálódtak. A Kréta rendszert valamennyi szülő használja, az igazolások rögzítése, információ csere és tantárgyakkal kapcsolatos kapcsolatfelvétel is ezen a fórumon történik alapvetően. Problémát ezzel kapcsolatban a szülők nem jeleztek.

Elkészültek a gyerekek szekrényei, amit ezúton köszönök a szülőknek, így már megoldott a kabátok és a váltócipők kulturált rendben való elhelyezése, ugyanis ebben is követjük a Házirend előírásait: valamennyi gyereknek van váltócipője, amit minden esteben használnak is, vigyázva az iskola rendjére és tisztaságára.

Az első félévre tervezett programok leginkább osztálykeretben valósultak meg. Ilyen volt a Népmese napja, ahol népmeséket olvastunk a gyerekeknek, mesét néztünk, illetve dramatizáltunk. A magyar nyelv napjáról is ehhez hasonló programokkal emlékeztünk meg, leginkább a magyar óra keretében. A Mesterségek napján a gyermekekkel igyekeztünk megismertetni néhány érdekes szakmát. Ehhez segítségül hívtuk az internetes „Hogyan készül…? sorozatot, melyből megtudhatták a gyerekek, hogy a ceruza, vagy a papírdoboz elkészítéséhez milyen és mennyi féle tudású és szakmájú ember munkája szükséges, nem utolsó sorban a gyártási folyamatokat is megismerhették. A Mikulás is meglátogatott minket, bár nem is reméltük, hogy ez idén bekövetkezhet, mégis megtörtént, a gyerekek nagy örömére.

A teaház és az osztálykarácsony nálunk összekapcsolódott, megteremtve annak meghitt hangulatát. Természetesen ezt még fokozta az osztály szülőktől kapott csodaszép karácsonyfája és a sok-sok dísz, és a gyerekek ajándéka, na meg a sok finomság, melyeket ezúton is nagyon szépen köszönünk.

Az Adventi gyertyagyújtás is osztálykeretben történt, a 4 gyertya történetének megismerése, az ünnep és a várakozás, mind-mind jelen volt ebben az időszakban. Természetesen a közös iskola installációt és az ajánlott videókat is megnéztük a gyerekekkel, ami mindenkinek nagyon tetszett.

Voltak projekt napjaink is, mint például az 1956.os forradalom és szabadságharc, melynek emlékére osztályunk óriás színezőt készített, ami az iskola folyosójának paravánját díszítette.

A Halloweent is megünnepeltük, volt tökfaragó verseny, és jelmezes beöltözés is.

A következő félévben a jelen helyzet fényében a még ránk váró programok esetében marad az osztálykeretbeni megvalósítás. Ilyen lesz a farsang például. Tekintettel arra, hogy nagy valószínűséggel az Anyák napjára nem fogjuk tudni behívni az édesanyákat és a nagymamákat, így idén egy kissé rendhagyó módon fogjuk őket ünnepelni.

Projektnap keretében megvalósuló 2. féléves programjaink: a Magyar kultúra napja, a Kommunizmus áldozatainak emléknapja, az 1848-as márciusi forradalom és szabadságharc évfordulója, a Víz világnapja, a Költészet napja, a Holokauszt napja, a Föld napja ezzel szoros összefüggésseben a Fenntarthatósági témahét, a Madarak és fák napja, Trianon emléknapja.

Akinek bármilyen kérdése, észrevétele lenne az elektronikus naplóban vagy a jól ismert platformok egyikén keressen meg.

 

Miskolc, 2021. január 12.                                                                      Lesinszki Csaba