1A 2021


Kedves Szülők!

Tekintettel az aktuális járványügyi helyzetre továbbra sem tarthatunk személyes jelenléttel járó rendezvényt az iskolában, így a szülő értekezlet is csak így, online formában valósítható meg. Készítettem egy összefoglalót az elmút félév eseményeiről és eredményeiről, mely az osztályban tanító kollégák együttes tapasztalataiból áll össze, és tartlamazza az előttünk álló félév terveit, feladatait is.

Az iskolakezdés átmeneti időszakát nehezítették a járvány megfékezésére tett szeptemberi intézkedések, de a gyermekek ezt az akadályt is jól vették. Szinte teljes osztálylétszámmal haladtunk az első félévben, nem sok gyermek volt, aki hosszabb távollétre kényszerült, de akik igen, azokkal pedagógusaink folyamatosan tartották a kapcsolatot, így a tanulásban nem maradtak egyedül, és tudtak haladni a tanyaggal is. Egy gyermek az osztályból magántanuló lett, neki is folyamatos volt a tananyag küldése, és a vele való kommunikáció is működött.

Az évfolyam első félévére vonatkozó követelményeket minden tantárgyból teljesíteni tudták a gyerekek, azaz a tanmenet által megadott ütemben folyt és folyik a munka.

Év elején voltak bemeneti mérések matematikából és magyarból, azt gondolom ez mutatott egy pillanatképet pedagógusnak és szülőnek egyaránt, mely megfelelő információt adott a tényleges induláshoz, a közös munka elkezdéséhez.

A magyar órák előkészítő időszakában, és jelenleg is a gyerkek érdeklődőek és nyitottak. Sajnos sok olyan módszert nem tudtunk és nem tudunk alkalmazni a járványügyi helyzet miatt, ami sokkal közvetlenebbé tehette volna ezeket az órákat, de azt gondolom így is sikerül a gyermekekben felébreszteni a tudásvágyat az olvasás és írás után. Általánosságban elmondható, hogy a gyerkekek lelkesen és nagyon jó munkatempóval dolgoznak. A tananyag az előkészító időszakon túl nagy léptekben halad, ennek ellenére minden tanuló abszolút képes felvenni és követni ezt a ritmust is.

Matematikából az osztály tanulói év elején hamar megszokták az iskola rendjét. Az órán motiválhatók, lelkesek, fegyelmezettek, szorgalmasak. Valamennyi tanuló biztos számfogalommal rendelkezik, a matematikai műveleteket a tanulók többsége hibátlanul vagy kevés hibával oldja meg.

A testnevelés órák a jelenlegi helyzet miatt hetente 2 órában zajlanak a tornateremben. Ezekben a tanórákban tudnak átöltözni. Az év eleji kezdeti nehézségen után, már ügyesen öltöznek át. A felszerelések ritkán hianyosak, beleértve a hajgumi, póló, stb, de ezek minden esetben pótlásra kerülnek. Ügyesen dolgoznak.

Az angol órák ritmusát gyorsan felvették a gyerkek. Többségében aktívak az órán, nagyon lelkesen csinálják a feladatokat. Cserfesek, de komoly magatartási probléma senkivel sincsen.  A tananyagot sikerül könnyedén elsajátítaniuk, jó ütemben haladnak. A második félévre Fruzsi néni javasolja a színes ceruza készletek feltöltését, felújítását.

A tanuláshoz általában szükség van a koncentrált figyelem elsajátítására, az összpontosítani tudásra, ami természetes módon hullámzó a tanulóknál, de osztályunkban azt látom, hogy a gyermekek szülői támogatottsága magas, a szülők és pedagógusok közötti kommunikáció pedig kifejezetten hatékony, hiszen egy olyan esteről sem tudok, mikor nem a gyermek lett volna a fókuszban, és nem egy adott helyzet (probléma) megoldása lett volna a közös cél. Remélem, hogy ez a fajta kölcsönös kommunikáció és jó kapcsolat továbbra is megmarad a pedagógusok és szülők között.

Az iskolai szabályokat a gyerkek megszokták, betartják. A Házirendben megfoglamazott az iskolába lépésre vonatkozó szabályokat kisebb zökkenővel szintén megszokták, pedig bizosan nem volt könnyű a szülőktől már az udvaron elköszönni, maszkban sorban állni a hőmérséklet mérésre és a kézfertőtlenítésre. Az ebédelés rendjének és módjának elsajátítása sem volt kezdetben könnyű feladat, hiszen minden nagyon más az óvodai élethez képet, pláne, ha figyelembe vesszük, hogy az utolsó óvodai évük is nagyon rendhagyó volt.

A hiányzások igazolása az előírt módon és időben működik, a késések leredukálódtak. A Kréta rendszert valamennyi szülő használja, az igazolások rögzítése, információ csere és tantárgyakkal kapcsolatos kapcsolatfelvétel is ezen a fórumon történik apalvetően. Problémát ezzel kapcsolatban a szülők nem jeleztek.

Elkészültek a gyerkek szekrényei, amit ezúton köszönök a szülőknek, így már megoldott a kabátok és a váltócipők kulturált rendben való elhelyezése, ugyanis ebben is követjük a Házirend előírásait: valamennyi gyereknek van váltócipője, amit minden esteben használnak is, vigyázva az iskola rendjére és tisztaságára.

Az első félévre tervezett programok leginkább osztálykeretben valósultak meg. Ilyen volt a Népmese napja, ahol népmeséket olvastunk a gyerkekenek, mesét néztünk, illetve dramatizáltunk. A magyar nyelv napjáról is ehhez hasonló programokkal emlékeztünk meg, leginkább a magyar óra keretében. A Mesterségek napján a gyermekekkel igyekeztünk megismertetni néhány érdekes szakmát. Ehhez segítségül hívtuk az internetes „Hogyan készül…? sorozatot, melyből megtudhatták a gyerkek, hogy a ceruza, vagy a papírdoboz elkészítéséhez milyen és mennyi féle tudású és szakmájú ember munkája szükséges, nem utolsó sorban a gyártási folyamatokat is megismerhették. A Mikulás is meglátogatott minket, bár nem is reméltük, hogy ez idén bekövetkezhet, mégis megtörtént, a gyerkek nagy örömére. J

A teaház és az osztálykarácsony nálunk összekapcsolódott, megteremtve annak meghitt hangulatát. Természetesen ezt még fokozta az osztály szülőktől kapott csodaszép karácsonyfája és a sok-sok dísz, és a gyerkek ajándéka, na meg a sok finomság, melyeket ezúton is nagyon szépen köszönünk.

Az Adventi gyertyagyújtás is osztálykeretben történt, a 4 gyertya történetének megismerése, az ünnep és a várakozás, mind-mind jelen volt ebben az időszakban. Természetesen a közös iskola installációt és az ajánlott videókat is megnéztük a gyerekekkel, ami mindenkinek nagyon tetszett.

Voltak projekt napjaink is, mint például az 1956.os forradalom és szabadságharc, melynek emlékére osztályunk óriás színezőt készített, ami az iskola folyosójának paravánját díszítette.

A Halloweent is megünnepeltük, volt tökfaragó verseny, és jelmezes beöltözés is.

A következő félévben a jelen helyzet fényében a még ránk váró programok esetében marad az osztálykeretbeni megvalósítás. Ilyen lesz a farsang például. Tekintettel arra, hogy nagy valószínűséggel az Anyák napjára nem fogjuk tudni behívni az édesanyákat és a nagymamákat, így idén egy kissé rendhagyó módon fogjuk őket ünnepelni.

Projektnap keretében megvalósuló 2. féléves programjaink: a Magyar kultúra napja, a Kommunizmus áldozatainak emléknapja, az 1848-as márciusi forradalom és szabadságharc évfordulója, a Víz világnapja, a Költészet napja, a Holokauszt napja, a Föld napja ezzel szoros összefüggésseben a Fenntarthatósági témahét, a Madarak és fák napja, Trianon emléknapja.

Az előttünk álló időszakhoz mindenkinek kitartást, jó egészséget, pozitív életszemléletet és sok örömet kívánok!

 

Miskolc, 2021. január 12.                                                                      Mester Brigitta- osztályfőnök